Uitleg voor ouders:

  • Wanneer u contact met mij opneemt, maken we in een kort telefoon gesprek kennis met elkaar. U vertelt in het kort waar u of uw kind tegen aanloopt en/of welke uitdagingen er op jullie pad liggen. Aan het eind van dit gesprek nemen we samen de beslissing of u bij mij op het juiste adres bent. Als dat het geval is maken we een afspraak voor een intakegesprek.
  • Het intakegesprek zal ongeveer 1,5 uur duren. Deze vind plaats bij mijn in de praktijk, maar dat kan ook bij u thuis. Het heeft de voorkeur dat beide ouders bij dit gesprek aanwezig zijn. Ik zal u vooraf een intake formulier toesturen via de email, deze kunt u samen met u partner en/of kind invullen. Dit formulier wordt besproken tijdens het intake gesprek.
    Het intakegesprek is bedoeld voor het vaststellen van de hulpvraag, de thema’s die er spelen en om een beeld te krijgen van degene die ik mag gaan ondersteunen. 
  • Aan het eind van de intake maken we een beslissing of u samen met mij de zoektocht/reis wilt aangaan om met de hulpvraag aan de slag te gaan. Ik heb dan ook al kort kennis gemaakt met uw kind.
  • Wanneer we de intake hebben afgerond zal bij een volgende bijeenkomst de verdieping plaatsvinden, hierin leer ik het kind en/of u beter kennen. Het helpt u en mij meer helderheid te krijgen in hoe diep/ver de uitdaging reikt. In deze fase zal ik ook de reis en de bestemming helder krijgen. De weg die we bewandelen om er te komen, zal afhangen van de bereidheid van het kind.
  • Als we de verdieping met elkaar afsluiten hebben we meer zicht in hoelang we denken nodig te hebben om de uitdaging een positieve draai te geven. Ik heb geen kant en klare oplossingen klaar liggen, elk kind is anders, elke ondersteuning is anders, de verandering zal vanuit het innerlijke van het kind komen. Ik zal de begeleider zijn tijdens de reis naar de top. Soms komt het voor dat we een tweede verdiepingsfase nodig denken te hebben.
  • Vanaf nu zal ik samen met uw kind, vanuit mijn praktijk aan de slag gaan. Deze fase heet de werkfase. In bijeenkomsten van een uur zal uw kind zijn eigen weg gaan bewandelen, de uitdagingen onderzoeken, kwaliteiten leren (h)erkennen en inzetten. Gemiddeld zijn daar 4 tot 6 bijeenkomsten voor nodig, maar langer en/of korter komt ook voor.
  • Na de werkfase komt de afrondingsfase. In deze fase evalueren we de reis/ontdekkingen van het kind, waar staat het kind nu, kan het kind zelf verder of zijn er nog andere uitdagingen/kwaliteiten die we samen willen veranderen/versterken. Vanuit de antwoorden op die vragen kijken we samen of het wenselijk is nog een paar sessies toe te voegen of het traject af te ronden.
  • Wanneer we met elkaar tot de conclusie komen dat uw kind zonder mijn ondersteuning verder kan, zal ik samen met u kind in een laatste bijeenkomst de successen vieren.
  • Na de afronding staat u of uw kind er niet gelijk helemaal alleen voor. Ik blijf op de achtergrond bereikbaar voor vragen als daar behoefte aan blijkt te zijn.